⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024
Hitta rätt affärsidé
Har du en affärsidé, men är osäker på hur du ska utvärdera om affärsidén är rätt för dig? Använd vår checklista för att se om affärsidén har potential att kunna utvecklas till ett framgångsrikt företag.
Artikelns innehåll
- Utvärdering av affärsidéer – checklista
- Franchise – ett alternativ till en egen affärsidé
- Steg-för-steg-guider till att starta företag
Se även vår mall för affärsplan.
Utvärdering av affärsidéer – checklista
Genom att besvara följande frågor tvingas du tänka igenom och utvärdera din affärsidé.
- Vilket problem löser din affärsidé? På vilket sätt löser din affärsidé detta problem bättre än andra existerande företag?
- Vilken är marknaden för din affärsidé? Vilka de tilltänkta köparna? Skapa en profil för dessa gällande exempelvis ålder, ort, sysselsättning, intressen, och så vidare.
- Kommer du att ha återkommande och lojala kunder? Om ja, i så fall varför?
- Genomför en marknadsanalys. Hur ser konkurrensen i marknaden ut? Hur är marknaden uppdelad? Vilka företag på marknaden har vilka andelar? Vilka trender finns i marknaden?
- Analysera konkurrenterna. Vilka är dina konkurrenter? Vilka styrkor och svagheter har dina konkurrenter? Hur passar din affärsidé in bland konkurrenterna? På vilket sätt skiljer sig din affärsidé ifrån företag på marknaden?
- Vilka är dina indirekta konkurrenter? Med indirekt konkurrent avses exempelvis ett företag som löser samma problem som din affärsidé, men på ett annat sätt.
- Hur kommer du att nå kunderna? Hur ska kunderna få reda på att ditt företag finns? Direktkontakt? Marknadsföring? Reklam? Vad kommer detta att kosta? Hur mycket tid kommer detta att ta i anspråk?
- Analysera lönsamheten i affärsidén. Exakt hur ska företaget tjäna pengar? Vilka intäkter och kostnader är rimliga att förvänta? Vilken lönsamhetspotential finns i affärsidén på kort och lång sikt? Gör en resultatbudget.
- Har du det startkapital som behövs? Är du villig att satsa kapital och tid på att realisera affärsidén? Hur ska företaget finansieras? Gör en likviditetsbudget.
- Hur kommer du att ta betalt? Vad kommer priset att vara? Hur jämförs detta pris med konkurrenters priser? Är kunder villiga att betala detta pris?
- Varför ska de tilltänkta köparna köpa just din produkt eller tjänst?
- Har du de resurser, den kompetens och det nätverk som krävs för att genomföra affärsidén?
- Skulle du tycka att det vore roligt att arbeta med affärsidén, på kort och lång sikt?
- Vilken företagsform kommer företaget att drivas i? Aktiebolag, handelsbolag, eller enskild firma?
- Hur vill du att företagets varumärke uppfattas?
- Hur ska produkten eller tjänsten skapas? Är den processen tillräckligt genomtänkt? Hur mycket kommer produktionen att kosta?
- Hur mycket kommer eventuell utveckling av produkten eller tjänsten att kosta, och hur lång tid kommer detta att ta? Finns det en risk att detta kommer att bli för svårt, för dyrt, eller ta för lång tid?
- Hur många anställda kommer att behövas, på kort och lång sikt? Vilken kompetens bör de anställda ha? Är det lätt eller svårt att hitta sådana anställda?
- Vilka leverantörer behövs? Är det lätt eller svårt att hitta sådana leverantörer? Vilka priser tar leverantörerna för de saker du avser köpa ifrån dem?
- Vilka riskfaktorer finns? Vad skulle kunna göra att affärsidén misslyckas?
- Behövs någon typ att licens eller liknande?
- Be flera vänner och bekanta om feedback på din affärsidé. Gärna av någon som har erfarenhet av att starta företag.
- Till sist bör du ställa dig frågan: är affärsidén realistisk?
Franchise – ett alternativ till en egen affärsidé
Vill du starta eget företag men hittar inte riktigt rätt affärsidé? Ett alternativ kan då vara att starta företag som franchisetagare. Läs mer i vår artikel om franchise (inkl. en lista över svenska franchiseföretag).
Steg-för-steg-guider till att starta företag
Se även våra steg-för-steg-guider för att:
Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).