⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024
Affärsplan: mall och skriv-instruktion
Innan en affärsidé blir till ett företag bör affärsidén konkretiseras med hjälp av en affärsplan.
Artikelns innehåll
- Affärsplanens syfte
- Så används mallen
- Mall för affärsplan
Läs även vår checklista för utvärdering av affärsidéer.
Affärsplanens syfte
Det främsta syftet med att upprätta en affärsplan är att konkretisera affärsidén. Att upprätta en affärsplan hjälper entreprenören att tänka igenom detaljerna gällande hur affärsidén ska kunna realiseras till ett lönsamt företag.
En affärsplan krävs dessutom i mötet med olika typer intressenter. Exempelvis kan en affärsplan behövas ifall man ansöker om ett företagslån, och även i mötet med andra typer av finansiärer.
Så används mallen
Mallen för affärsplan utgörs av texten under rubriken nedan. Gör så här:
- Skapa ett dokument (exempelvis i Word) i vilket du har med rubrikerna i mallen.
- Under varje rubrik skriver du en relativt kort text som tydligt besvarar frågorna under rubrikerna i mallen, i enlighet med instruktionerna i mallen.
- Se till att den färdiga affärsplanen är perfekt gällande språket.
- Se till att inget onödigt innehåll finns i den färdiga affärsplanen.
- Se till att all text i den färdiga affärsplanen tydligt uttrycker det du vill att den ska uttrycka.
- Låt flera andra personer läsa din affärsplan och lyssna noga på deras feedback. Helst personer med erfarenhet av företagande. Uppdatera affärsplanen vid behov.
- Att skriva en affärsplan måste få ta tid. I det flesta fall tar det minst en eller ett par timmars arbete under många dagar eller veckor att skriva en bra och genomtänkt affärsplan. Se denna tid som en chans att tänka igenom och utvärdera din affärsidé.
Mall för affärsplan
Affärsidé – Börja med en kort och tydlig beskrivning av företagets affärsidé.
Produkt/Tjänst – Beskriv företagets produkt eller tjänst.
Marknad – Var finns din marknad geografiskt och demografiskt? Vilka kunder ska produkten eller tjänsten marknadsföras mot? Hur stor är den aktuella marknaden? Dels i antal personer, och dels i potentiell omsättning.
Marknadsföring – Hur ska företaget nå och övertyga framtida kunder om att köpa företagets produkt eller tjänst?
Försäljning – Hur ska försäljningen gå till i praktiken? Ska du sälja direkt till kunderna? Var och hur ska detta i så fall ske? Ska du använda återförsäljare? Hur får du i så fall dem att sälja din produkt?
Pris – Vilket pris ska företaget ta för produkten eller tjänsten? Hur ser prissättningsmodellen ut?
Inköp – Vilka leverantörer kommer att bli viktiga för företaget? Vilken inköpsstrategi ska företaget ha? Ska företaget arbeta nära leverantörer, eller ständigt försöka förhandla fram bästa pris med många olika leverantörer?
Anställda – Beskriv de anställda som företaget kommer att behöva.
Konkurrens – Vilka konkurrenter finns på marknaden idag och vad kan du lära dig av dem? Varför ska kunderna köpa just din produkt eller tjänst istället för andra produkter på marknaden? Det är ofta värdefullt att analysera egna styrkor och svagheter gentemot konkurrenternas.
Kvalifikationer – Affärsplanen bör innehålla information om entreprenörens personliga kvalifikationer inom den aktuella branschen. Detta kan inkludera utbildning och arbetserfarenhet, men även professionellt nätverk relaterat till potentiella kunder, leverantörer, anställda och finansiärer.
Risker – Vilka risker belastar företaget? Vad kan du göra för att minska dessa?
Budgetar – Affärsplanen bör innehålla en resultatbudget och även en likviditetsbudget.
Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).