⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Starta och driva handelsbolag

Starta Eget Info Logotyp-bild

Artikeln beskriver steg för steg hur man startar handelsbolag, samt den löpande administration ett handelsbolag kräver. De flesta vanliga frågor om handelsbolag besvaras.

Artikelns innehåll

Vad är ett handelsbolag?

Handelsbolag är en svensk bolagsform. Ett handelsbolag är en så kallad juridisk person. Det innebär att handelsbolaget är en egen juridisk enhet som exempelvis kan ingå avtal, uppta skulder och ha anställda.

Minst två delägare måste finnas i ett handelsbolag. Delägarna i ett handelsbolag har personligt ansvar för handelsbolagets skulder. Delägarna i handelsbolaget räknas inte som anställda i företaget.

För att starta ett handelsbolag krävs ingen kapitalinsats.

Steg-för-steg-lista för att starta handelsbolag

Man startar ett handelsbolag i fyra steg. Steg 1 är att ta fram information och fatta beslut om hur handelsbolaget ska se ut. Detta steg är mest arbetskrävande. Steg 2 är att registrera handelsbolaget hos myndigheterna. Steg 3 är att registrera en eller flera så kallade verklig huvudman för handelsbolaget. Steg 4 är att varje delägare ansöker om SA-skatt.

Steg 1: förberedelser

Handelsbolagsavtal. Delägarna ska ingå avtal om att tillsammans starta handelsbolag. Läs mer om handelsbolagsavtalet här.

Namnförslag. Minst 2-3 stycken namnförslag för handelsbolaget bör förberedas, eftersom namnförslag inte alltid godkänns. Läs mer om vilka regler som gäller i vår artikel om företagsnamn.

Verksamhetsbeskrivning. Förbered en verksamhetsbeskrivning.

Firmatecknare. Bestäm vem eller vilka som ska vara firmatecknare. Att vara firmatecknare betyder att man har rätt att företräda handelsbolaget, exempelvis gällande att ingå avtal för bolagets räkning. Det är vanligt att varje delägare var för sig är firmatecknare.

SNI-koder. Välj en eller flera SNI-koder.

Steg 2: registreringar

Handelsbolaget startas genom att registrera informationen ifrån Steg 1 på Verksamt.se, vilket är en statlig hemsida. Logga in med privat BankID på: Verksamt.se (Starta handelsbolag).

De flesta handelsbolag kommer också att behöva:

Dessa registreringar görs enklast i samband med att handelsbolaget startas på Verksamt.se enligt beskrivningen ovan.

Steg 3: registrera verklig huvudman

Det ska anmälas till Bolagsverket vem, eller vilka, som är att anse som verklig huvudman i handelsbolaget. Med verklig huvudman menas den person som äger/kontrollerar ett bolag. Läs mer på Bolagsverket.se (Verklig huvudman).

Steg 4: ansök om SA-skatt

Varje delägare ska även ansöka om personlig SA-skatt. Läs mer om SA-skatt här.

Starta handelsbolag

Kostnad och tid för att starta handelsbolag

Att starta handelsbolag medför endast en administrativ avgift till bolagsverket om 1 200 SEK (uppgift ifrån 2024).

Tiden det tar för Bolagsverket att registrera ett handelsbolag är vanligtvis cirka en vecka. Se Bolagsverket.se (handläggningstider) för uppdaterade handläggningstider.

Handelsbolagets löpande administration

Nedan återfinns en lista med grundläggande delar av handelsbolagets löpande administration.

Löpande bokföring och bokslut. Handelsbolag måste precis som alla andra typer av företag upprätta löpande bokföring. Varje år måste också bokslut upprättas.

Moms och momsdeklaration. I de fall handelsbolaget är momsregistrerat ska moms betalas och deklareras månadsvis, kvartalsvis eller årsvis till Skatteverket. Läs mer i vår artikel om momsdeklaration.

Arbetsgivardeklaration, arbetsgivaravgift och avdragen skatt. Om handelsbolaget är registrerad arbetsgivare ska det varje månad lämna in en arbetsgivardeklaration till Skatteverket, och dessutom ska arbetsgivaravgift och avdragen skatt för anställdas lön betalas.

Skattedeklaration och preliminärskatt. Både handelsbolaget och dess ägare ska deklarera en gång per år, och betala preliminärskatt varje månad. Läs mer under rubriken Uttag av vinst, skatt, egenavgifter, deklaration samt ansök om SA-skatt nedan.

Ytterligare administration. Beroende på vilken verksamhet som drivs i handelsbolaget så kan ytterligare administration bli aktuell. Exempelvis behövs vid viss EU-handel en periodisk sammanställning av denna lämnas till Skatteverket. I förekommande fall krävs även administration gällande exempelvis rot- och rut-avdrag.

Ägarnas solidariska ansvar

Handelsbolagets ägare har så kallat solidariskt ansvar för handelsbolagets förpliktelser. Det betyder att den som sluter ett avtal med ett handelsbolag kan vända sig till bolagets ägare i de fall handelsbolaget inte kan fullgöra sina förpliktelser, exempelvis gällande skulder och betalningar. Detta skiljer sig gentemot aktiebolag vars ägare har begränsat personligt ansvar.

Solidariskt ansvar innebär också att skulderna ska fördelas jämt delägarna emellan. Är det dock så att någon av delägarna inte kan betala så har fordringsägarna rätt att kräva övriga delägare gällande dessa betalningar.

Uttag av vinst, skatt, egenavgifter, deklaration samt ansök om SA-skatt

En delägare i ett handelsbolag kan inte ta ut lön, istället heter det att delägaren gör eget uttag.

Beskattning av vinst i handelsbolag sker hos respektive ägare. Varje delägare är ansvarig för att betala sin egen skatt. För att kunna göra detta ska varje delägare ansöka om så kallad SA-skatt hos Skatteverket. Läs mer på Skatteverket.se (Om SA-skatt).

Den skatt en delägare ska betala baseras på en så kallad egenavgift som motsvarar ungefär 30 %. Utöver detta ska även den vanliga kommunala skatten och eventuell statlig skatt betalas. Detta innebär att de sammanlagda skatterna och avgifterna motsvarar ungefär de skatter och avgifter som betalas i samband med löneutbetalning till anställda. Dock får två typer av avdrag göras: schablonavdrag och grundavdrag. Detaljerad information finns på Verksamt.se (Skatter och avgifter för handelsbolag).

Skatter och avgifter ska betalas in i förväg genom att ägarna betalar in så kallad preliminärskatt till Skatteverket varje månad. Efter årets slut jämför man vad som betalats in i preliminärskatt med vad den faktiska skatten blev, och man får tillbaka, eller får betala, mellanskillnaden.

Deklaration för handelsbolagets delägare

Delägare till handelsbolag måste deklarera uppgifter om handelsbolaget i sin privata årliga deklaration. Detta görs på särskild blankett till Skatteverket. Läs mer om detta på Skatteverket.se (Deklarera som delägare i handelsbolag).

Deklaration för handelsbolaget

Även handelsbolaget självt ska deklarera varje år, vilket görs i Inkomstdeklaration 4. Läs mer på Skatteverket.se (Inkomstdeklaration för handelsbolag).

Vanliga frågor

Hur ser ett handelsbolagsavtal ut?

Handelsbolag måste ha minst två delägare. Delägarnas inbördes rättigheter och skyldigheter regleras i ett handelsbolagsavtal vilket måste finnas.

Inga särskilda regler för hur ett handelsbolagsavtal ska se ut finns. Ett handelsbolagsavtal kan till och med vara muntligt. Inspiration till hur handelsbolagsavtal kan skrivas finns i vår artikel om kompanjonsavtal.

Bör jag starta enskild firma eller handelsbolag?

Handelsbolag måste ha minst två delägare medan en enskild firma kan ha högst en ägare. Vilken av dessa företagsformer som är aktuell avgörs därför vanligtvis med utgångspunkt i hur många ägare företaget ska ha.

Bör jag starta handelsbolag eller aktiebolag?

Vid konkurs i handelsbolag gäller personligt betalningsansvar för delägarna. Delägare i aktiebolag har inte personligt betalningsansvar. Detta är en av de viktigaste skillnaderna mellan dessa bolagsformer.

Vidare kräver aktiebolag en betydande kapitalinsats, samt en mer arbetskrävande administration jämfört med handelsbolag. Läs mer om skillnaden mellan aktiebolag och handelsbolag här.

Hur fungerar konkurs i handelsbolag?

Det viktigaste att notera gällande konkurs i handelsbolag är att delägarna har solidariskt betalningsansvar.

Läs mer i vår artikel om konkurs i företag.

Hur delar man på vinsten i ett handelsbolag?

Grundprincipen är att delägarna i handelsbolaget delar lika på vinsten. Det vill säga om det exempelvis finns tre delägare så får varje delägare en tredjedel av vinsten.

Det är dock möjligt att avtala så att vinsten delas på annat sätt, exempelvis i enlighet med hur mycket varje delägare arbetat.

Behöver handelsbolag ett särskilt företagskonto hos en bank?

Nej, handelsbolag behöver inte ett särskilt företagskonto. Däremot är det centralt att handelsbolagets ekonomi hålls strikt separat ifrån ägarnas ekonomi och att bokföringen sker enligt konstens alla regler. Således bör handelsbolaget ha ett eget bankkonto där bara bolagets transaktioner sker, men detta behöver alltså inte vara ett särskilt företagskonto.

Många banker erbjuder paket med företagstjänster, och i många fall är ett sådant att rekommendera.

Vad får de olika delägarna göra i handelsbolaget?

Varje delägare får vidta åtgärder gällande förvaltningen av handelsbolaget i linje med handelsbolagsavtalet, om inte dessa åtgärder förbjuds av andra delägare. Åtgärder som går emot bolagets ändamål får vidtas endast med samtliga delägares samtycke.

Vad är ett vilande handelsbolag? Hur avvecklas handelsbolag?

Ett handelsbolag definieras som vilande om det inte bedriver någon verksamhet och varken har tillgångar eller skulder.

Även vilande handelsbolag ska inlämna årlig inkomstdeklaration och dess delägare ska också fortsätta att deklarera ägandet i sin privata deklaration.

Handelsbolag avregistreras genom anmälan till dels Bolagsverket och dels Skatteverket. Detaljerad information finns här: Skatteverket.se (Avveckla handelsbolag).

Går det att ändra delägare i ett handelsbolag?

Ja, man kan byta, ändra och lägga till delägare i ett handelsbolag. En delägare kan anmäla att denna avgår ifrån handelsbolaget, och man kan även anmäla att en delägare tillkommer i handelsbolaget. Anmälan görs hos Bolagsverket.se (Ändra bolagsmän i handelsbolag).

Behövs revisor?

Ett handelsbolag behöver vanligtvis inte revisor, men undantag finns:

Juridisk person som delägare. Om handelsbolaget har en eller flera delägare som är juridiska personer (exempelvis aktiebolag) så ska det ha revisor om det är tillräckligt stort. Mer precist behövs auktoriserad eller godkänd revisor bara om två eller fler av följande gränsvärden överskrids under båda två tidigare räkenskapsår:
(i) fler än tre anställda i genomsnitt,
(ii) mer än 1,5 miljoner SEK i balansomslutning,
(iii) mer än 1,5 miljoner SEK i nettoomsättning.

Exempel: Om ett handelsbolag med juridisk person som delägare överskrider endast ett av dessa gränsvärden räkenskapsår 1, men två av dem överskrids räkenskapsår 2, så krävs inte revisor för räkenskapsår 3. Om två av dem överskrids år 3, så krävs revisor år 4.

Endast fysiska personer som delägare. Om handelsbolaget endast har fysiska personer som delägare krävs revisor endast i det fall handelsbolaget är mycket stort. Mer precist ska handelsbolaget ha revisor om det för de båda senaste två räkenskapsåren uppfyller två eller fler av följande gränsvärden:
(i) fler än 50 anställda i snitt,
(ii) mer än 40 miljoner SEK i balansomslutning,
(iii) mer än 80 miljoner SEK i nettoomsättning.

Måste årsredovisning upprättas?

Handelsbolag ska upprätta årsbokslut, men en årsredovisning behövs vanligtvis inte. I vissa fall ska dock årsredovisning upprättas:

Om ett handelsbolag har en juridisk person som delägare så krävs årsredovisning.

Ett handelsbolag som är tillräckligt stort måste också upprätta årsredovisning. Handelsbolaget anses vara tillräckligt stort enligt samma regler och gränsvärden som beskrivs ovan i samband med krav på revisor för handelsbolag med fysiska personer som delägare.

Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).