⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Intäkter och kostnader

Starta Eget Info Logotyp-bild

Definitioner: Med intäkter avses försäljningsvärdet av de varor och tjänster som under en viss period upparbetats. Med kostnader avses anskaffningsvärdet för de resurser som under en viss period förbrukats.

Artikelns innehåll

  • Syftet är att beräkna en periods resultat
  • Exempel på intäkter och kostnader
  • Beräkning av intäkter
  • Beräkning av kostnader
  • Skillnaden mellan intäkter och omsättning
  • Skillnaden mellan intäkt och inkomst
  • Skillnaden mellan kostnad och utgift
  • Skillnaden mellan intäkt och inbetalning
  • Skillnaden mellan kostnad och utbetalning
  • Vanliga frågor

Syftet är att beräkna en periods resultat

Intäkter och kostnader används för att beräkna en periods resultat, exempelvis i ett företags resultaträkning. Mer precist gäller att intäkter minus kostnader är lika med resultatet. Perioden motsvarar vanligtvis ett räkenskapsår.

Exempel på intäkter och kostnader

  • Antag att ett klädföretag har sålt kläder under ett år för sammanlagt 1 000 000 SEK och att företaget erhållit ränteintäkter om 100 SEK. Intäkterna för året blir då 1 000 100 SEK.
  • Materialet för de kläder som sålts kostade 600 000 SEK. Kostnaderna för lön och annat som uppstått i samband med produktion och försäljning av kläderna var 100 000 SEK. Kostnaderna som matchar intäkterna var alltså 600 000 + 100 000 = 700 000 SEK, enligt matchningsprincipen.
  • Resultatet för året blir alltså 1000 100 - 700 000 = 300 100 SEK.
  • Notera att företaget inte behöver ha köpt materialet under samma period som försäljningen skedde. Detta illustrerar skillnaden mellan intäkter och kostnader jämfört med inkomster och utgifter samt inbetalningar och utbetalningar. Fler exempel som ytterligare illustrerar denna skillnad finns nedan.

Beräkning av intäkter

I de flesta fall är det enkelt att beräkna intäkter. Intäkterna motsvarar vanligtvis helt enkelt värdet på de fakturor som skickats under året samt ränteintäkter och liknande.

Men i vissa fall sker fakturering som motsvarar intäkter för en viss period inte i denna period. När så är fallet innebär det att intäkterna för en period inte motsvarar värdet på de fakturor som skickats under perioden, och en justering måste göras för så kallade upplupna eller förutbetalda och intäkter.

Upplupna och förutbetalda och intäkter: Intäkter kan vara dels upplupna (fakturering sker efter den period som intäkten hör till), och dels förutbetalda (betalning sker innan den period som intäkten hör till). Läs mer i våra artiklar:

Beräkning av kostnader

Grundprincipen är att kostnaderna för en viss period utgörs av de kostnader som behövts för att erhålla periodens intäkter, enligt den så kallade matchningsprincipen.

Som utgångspunkt för beräkning av kostnaderna för en period kan vanligtvis periodens inkomna fakturor samt räntebetalningar och liknande användas. För att exakt beräkna en periods kostnader måste dock även justeringar för avskrivningar och nedskrivningar göras. Vidare kan även kostnader vara upplupna eller förutbetalda, vilket i förekommande fall påverkar en periods kostnader.

Upplupna och förutbetalda kostnader: Även kostnader kan alltså vara dels upplupna (fakturering sker efter den period som kostnaden hör till), och dels förutbetalda (betalning sker innan den period kostnaden hör till). Läs mer i våra artiklar:

Skillnaden mellan intäkter och omsättning

Med ett företags omsättning menas vanligtvis dess nettoomsättning, och med detta menas företagets intäkter (exklusive moms) som kommer ifrån företagets ordinarie eller egentliga verksamhet.

Utöver de intäkter som motsvarar omsättning kan ett företag även ha exempelvis finansiella eller extraordinära intäkter. I vår mall för resultaträkning framgår detta tydligt.

Exempel där intäkter och omsättning skiljer sig:

  • Ett företag driver en klädaffär och säljer under räkenskapsår 1 kläder för 100 000 SEK exklusive moms, vilket motsvarande 125 000 inklusive moms.
  • Samma år får företaget utdelningar ifrån börsnoterade aktier samt ränteintäkter om sammanlagt 10 000 SEK.
  • Företagets nettoomsättning är 100 000 SEK. Företagets finansiella intäkter är 10 000 SEK. Företagets intäkter, exklusive moms, är 110 000 SEK.

Skillnaden mellan intäkt och inkomst

Med inkomst menas en betalningsförpliktelse som uppstår vid en avtalad försäljning. Inkomstdagen är den dag då avtal om försäljning sker. En intäkt är likaledes en periodiserad inkomst.

Exempel där intäkten inte är lika med inkomsten: Företag A avtalar med Företag B den 1 december år 1 att företag A ska utföra löpande underhåll av Företags Bs fastighet under år 2 och 3. Inkomsten för Företag A uppstår då den 1 december år 1, medan motsvarande intäkt tillhör år 2 och år 3.

Skillnaden mellan kostnad och utgift

Med utgift menas en betalningsförpliktelse som uppstår vid ett avtalat inköpstillfälle. Utgiftsdagen är dagen då avtal om inköp sker. En kostnad är en periodiserad utgift.

Exempel där kostnaden inte är lika med utgiften: Företag A avtalar med Företag B den 1 december år 1 att företag A ska leverera en produktionsmaskin till Företag B. En utgift för företag B uppstår den 1 december år 1, medan motsvarande kostnad hör till åren då maskinen används, exempelvis de 10 kommande åren under vilka maskinen avskrivs.

Skillnaden mellan intäkt och inbetalning

En inbetalning är helt enkelt den affärshändelse som motsvarar en pengaöverföring till företaget (kontant eller via banköverföring).

Exempel där intäkten inte är lika med inbetalningen: Företag A levererar en produkt och skickar en motsvarande faktura i december år 1. Fakturan betalas år 2. Den motsvarande intäkten tillhör då år 1, medan inbetalningen tillhör år 2.

Skillnaden mellan kostnad och utbetalning

En utbetalning är helt enkelt den affärshändelse som motsvarar en pengaöverföring ifrån företaget (kontant eller via banköverföring).

Exempel där kostnaden inte är lika med utbetalningen: Företag B får förbrukningsmaterial levererat (exempelvis kaffe till kaffemaskinen) och mottar motsvarande faktura i december år 1. Fakturan betalas år 2. Den motsvarande kostnaden tillhör då år 1 (eftersom förbrukningsmaterialet avskrivs direkt), medan utbetalningen tillhör år 2.

Vanliga frågor

Måste intäkter och kostnader periodiseras?

Ja, grundregeln är att kostnader och intäkter ska bokföras så att de hamnar i den period som de verkligen tillhör, det vill säga de ska periodiseras. Detta gäller enligt periodiseringsprincipen.

Hur och när bokförs intäkter och kostnader?

Inbetalningar och utbetalningar ska bokföras så snart som möjligt. Inkomster och utgifter, vilka vanligtvis motsvarar inkomna eller skickade fakturor, ska också bokföras så snart som möjligt. Läs mer om vad som menas med så snart som möjligt och om undantag för mindre företag i vår artikel om bokföringsprogram (se vanliga frågor).

Vad gäller intäkter och kostnader så bokförs de genom så kallade periodiseringar.

Vad menas med fasta och rörliga kostnader?

Kostnader kan indelas in antingen fasta eller rörliga. Med rörliga kostnader avses de kostnader som man i företaget på relativt kort sikt kan variera genom att fatta beslut kring verksamhetens omfattning. Med fasta kostnader menas de kostnader som inte går att variera på kort sikt.

Huruvida en kostnad ska räknas som rörlig eller fast beror dels på vilken typ av rörelse företaget ifråga driver, och dels på vilken tidshorisont som avses. På tillräckligt lång sikt så är alla kostnader rörliga.

Exempel rörliga kostnader: Råmaterial, el, transportkostnader, marknadsföring, och inhyrd personal.

Exempel fasta kostnader: Räntekostnader, hyra och andra lokalkostnader, skatter, anställd personal, och IT-kostnader.

Vad är extraordinära intäkter och kostnader?

Extraordinära intäkter är intäkter som inte tillhör företagets normala verksamhet. Motsvarande gäller för extraordinära kostnader. Dock så gäller att dessa bokföringsbegrepp inte längre används i någon betydande utsträckning, på grund av regelförändringar i Årsredovisningslagen år 2016. Mer specifikt gäller att kraven för att en kostnad eller en intäkt ska kunna räknas som extraordinär är väldiga stränga, exempelvis kan kostnader på grund av jordbävning eller liknande räknas som extraordinära.

Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).