⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024
Upplupna intäkter
Upplupna intäkter är en typ av tillgång som uppstår på balansräkningen när ett företag haft en intäkt under en redovisningsperiod för vilken företaget varken fått betalt eller skickat en faktura.
Det centrala för upplupna intäkter är alltså att betalning och fakturering sker i en period efter att intäkten uppstått. En upplupen intäkt motsvarar därför en periodisering, där intäkten periodiseras till en period som är innan den period i vilken fakturering förväntas ske.
Upplupna intäkter klassificeras även som en typ av interimsfordring.
Artikelns innehåll
- Exempel där upplupna intäkter uppstår
- Hur påverkar upplupna intäkter resultatet?
- Måste man bokföra upplupna intäkter?
- Relaterade begrepp
Exempel där upplupna intäkter uppstår
Exempel 1: Fakturering sker efter räkenskapsårets slut.
- I slutet av räkenskapsår 1 så avtalar företag 1 om att sälja en vara till företag 2. Varans pris är 20 000 SEK exkl. moms, och 25 000 SEK inkl. moms.
- Fakturan för försäljningen skickas dock först i början av år 2.
- En upplupen intäkt om 20 000 SEK ska i detta fall tas upp på balansräkningen för företag 1 för slutet av år 1.
- I företag 2:s resultaträkning tas detta upp som försäljning (nettoomsättning) om 20 000 SEK.
- För företag 2 blir detta en upplupna kostnad.
- Under räkenskapsår 2 skickas en faktura. I samband med detta bokas den upplupna intäkten om till en leverantörsskuld i bokföringen. Det blir ingen påverkan på resultaträkningen under år 2.
Exempel 2: Löpande konsultarbete.
- Frilansare A arbetar löpande för ett företag och fakturerar alltid i efterskott.
- I slutet av räkenskapsår 1 har Frilansare A arbetat sammanlagt 100 timmar som ingen faktura skickats för. En motsvarande faktura om 100 000 SEK exkl. moms planeras att skickas i början av år 2.
- En upplupen intäkt om 100 000 SEK ska i detta fall tas upp på Frilansare A:s balansräkning och samma belopp tas även upp som försäljning för samma år.
- Under räkenskapsår 2 skickas en faktura. I samband med detta bokas den upplupna intäkten om till en leverantörsskuld i bokföringen. Det blir ingen påverkan på resultaträkningen under år 2.
Exempel 3: Upplupen ränteintäkt.
- Under räkenskapsår 1 har företag A haft pengar på ett räntebärande konto i en bank.
- Det första datumet i räkenskapsår 2 erhåller företag A 100 000 SEK i (momsfri) ränteutbetalning.
- En upplupen intäkt om 100 000 SEK ska i detta fall tas upp på företag A:s balansräkning för räkenskapsår 1, och samma belopp tas även upp som ränteintäkt på resultaträkningen för samma år.
Hur påverkar upplupna intäkter resultatet?
En upplupen intäkt påverkar resultatet för innevarande räkenskapsår. Anledningen är att en upplupen intäkt tas upp som en tillgång på balansräkningen, och att detta sker med hjälp av en ökning av en post på resultaträkningen, exempelvis genom försäljning eller ränteintäkter.
I exemplen under rubriken ovan påverkas alltså resultaten för räkenskapsår 1. Däremot påverkas inte resultaten för räkenskapsår 2, trots att fakturor skickas under detta räkenskapsår.
Måste man bokföra upplupna intäkter?
Ja, utgångspunkten är att upplupna intäkter ska upptas i balansräkningen för att erhålla en rättvisande bild (redovisningsprincip) av företagets ekonomiska ställning. Undantag finns dock. Läs mer i vår artikel om periodiseringar.
Relaterade begrepp
Interimsfordringar består av förutbetalda kostnader och upplupna intäkter.
Interimsskulder består av förutbetalda intäkter och upplupna kostnader.
Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).