⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Mall för företagspresentation

Starta Eget Info Logotyp-bild

Behöver du göra en presentation av ditt företag? Skapa företagspresentation snabbt och enkelt i vår gratis mall för företagspresentationer, i Word- och PDF-format.

Artikelns innehåll

  • Gratis mall för företagspresentation i Word-och PDF-format
  • Mallens innehåll
  • Ytterligare tips för att skriva företagspresentationen

Gratis mall för företagspresentation i Word-och PDF-format

Mallen laddas ned via länkarna under bilden nedan.

Företagspresentationsmall

Länk till Företagspresentationsmall (Word).

Länk till Företagspresentationsmall (PDF).

Mallens innehåll

Mallen för företagspresentation innehåller följande delar:

Inledning. Liksom vilken inledning som helst bör inledningen av en företagspresentation väcka intresse hos läsaren. Här förklaras kortfattat vad det rör sig om för företag. Intressant här kan alltså vara: företagets namn, vad det sysslar med och något speciellt eller unikt för företaget. Något för första intrycket, helt enkelt.

Historia. En kortfattat genomgång av företagets historia kan skapa en bättre känsla av helheten. Det kan räcka med när det startades, av vem, och med vilket syfte, men även viktiga milstolpar, om sådana finns, är sådant som kan tas med.

Nutid. Därefter finns utrymme för en mer ingående förklaring av vad som presenteras av företaget, det vill säga vilka produkter eller tjänster som säljs, med mer ingående information än den första anblicken som gavs i inledningen. Exempel på information: lokalisering, eventuella policys, vilka som jobbar i företaget eller annat relevant. Vad som även kan vara intressant är information om kunderna. Vilka de är, vad de tycker om företaget, och givetvis – är de nöjda eller inte? Statistik kan också presenteras i denna del.

Framtid. Denna sektion kan handla om företagets visioner, eller kort och gott planer om framtiden.

Avslutning. Liksom inledningen vill man att avslutningen ska vara tydlig, och självklart är det bra om det lämnar läsaren med en positiv känsla av företaget. Avslutningen kan alltså anpassas väldigt mycket efter i vilket sammanhang presentationen finns, och är alltid till bästa nytta då den är väl genomtänkt.

Ytterligare tips för att skriva företagspresentationen

Medlen med vilka företag kan presenteras är många. Det kan vara på en hemsida, i en folder, muntligt eller i ett personligt mail. Även målgruppen för företagspresentationen kan variera. Gemensamt är dock att syftet är att ge en tydlig bild av det företag som presenteras på ett effektivt sätt.

Vad som ingår i en företagspresentation är givetvis upp till företaget som ska presenteras. I första hand är det därför centralt att ställa sig frågan: Vad vill du att företagspresentationen ska förmedla till dem som tar del av den?

Ovanstående fråga kan i sin tur besvaras med hjälp av följdfrågor som exempelvis: Vilka kunder vill företaget nå? Vilken image vill företaget ha? Vad är unikt med den vara eller tjänst som företaget säljer?

En företagspresentation bör vanligtvis fokusera på positiva aspekter, men även risker bör i många fall beröras för att inte riskera att minska trovärdigheten.

Slutligen bör viktig information sorteras från oviktig, så att presentationen hålls lagom lång, intressant och informativ. För långa presentationer riskerar att bli svåra att ta in och innebär en större risk för att mottagaren tappar intresse.