⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024
Uppsägning mall
I den här artikeln finner du en mall som kan användas när en anställd vill säga upp sig (egen uppsägning). Mallen finns i Word- och PDF-format och är helt gratis.
Mallen kan användas som en blankett genom att först skriva ut den, och sedan fylla i uppgifterna för hand. Det går även bra att fylla i uppgifterna direkt i Word-dokumentet och sedan skriva ut detta för signering.
Under mallen ger vi tips och råd vid egen uppsägning, samt svarar på de flesta relaterade frågor.
Här finns mallen för egen uppsägning
Mallarna laddas ned under bilden nedan.
Mallens innehåll
Mallen för uppsägningen används på följande sätt:
- Arbetstagaren fyller i uppgifter som rör denne. Det datum från och med vilket uppsägningen gäller fylls i av arbetstagaren.
- Arbetsgivaren (eller arbetstagaren) fyller i uppgifter om arbetsgivaren.
- Uppsägningen skrivs på av både den anställde och arbetsgivaren.
Exempel på mejl vid egen uppsägning
När det gäller egen uppsägning av arbetstagaren är det vanligt med uppsägning per e-post. Nedan finns ett exempel på ett mejl man kan använda sig av vid egen uppsägning. Exemplet korrigeras vid behov.
Rubrik: Egen uppsägning
Hej [Namn]
Med detta mejl vill jag meddela att jag härmed säger upp mig (egen uppsägning). En PDF-fil med min uppsägning finns bifogad.
Låt oss snarast diskutera min uppsägningstid och detaljer gällande min sista tid här på företaget. Min bedömning är att min uppsägningstid är [ANTAL] månader, och att min sista arbetsdag bör bli [DATUM]. Om du har frågor gällande detta eller annat så är jag tillgänglig för samtal.
Stort tack för den här tiden, men nu är det dags för mig att ta mig an nya utmaningar.
Med vänlig hälsning,
Förnamn [Eventuellt Efternamn]
Tips och råd vid egen uppsägning
- Tänk igenom beslutet en extra gång innan du meddelar din chef om egen uppsägning. En uppsägning är bindande, och kan vanligen inte ångras.
- Var genomgående artig, trevlig och respektfull. Man vet aldrig när man kan komma att behöva hjälp, rekommendationsbrev, eller liknande, från tidigare arbetsgivare.
- Berätta för din chef innan du berättar för dina kollegor.
- Ha koll på vilken effekt uppsägningen får på din ekonomi. Gör en budget.
- Ha en tydlig plan för vad du ska göra istället för att arbeta hos den arbetsgivare du säger upp dig ifrån.
- Du förväntas vanligtvis inte ange en anledning till varför du säger upp dig. Således innehåller vår mall för uppsägning ingen del om detta. Om arbetsgivaren vill veta varför du säger upp dig så är det upp till denna att fråga om detta.
- Be eventuellt om ett rekommendationsbrev (mall) som du kan använda när du söker arbete i framtiden. Det kan vara svårt att be en nuvarande arbetsgivare om rekommendationer, varvid det kan vara en bra idé att be den arbetsgivare du säger upp dig ifrån om ett rekommendationsbrev som du kan använda nästa gång du söker ett nytt arbete. Ytterligare en anledning till att det kan vara en bra idé att be om ett rekommendationsbrev i samband med att du säger upp dig är att din nuvarande chef kanske inte arbetar kvar på företaget i framtiden.
Uppsägningstid vid egen uppsägning
Vad är uppsägningstiden när man säger upp sig själv?
Uppsägningstiden är minst en månad enligt lag vid egen uppsägning (lagen om anställningsskydd). De flesta kollektivavtal har dock en längre uppsägningstid, om tre månader. Även längre uppsägningstider kan gälla. Ett förslag är att du hör av dig till en relevant fackförening för att fråga om vad som gäller just din anställning.
Kan man säga upp sig och sluta samma dag? Och därmed slippa exempelvis tre månaders uppsägningstid?
Vanligtvis kan man bara slippa uppsägningstiden om ens arbetsgivare går med på detta.
Egen uppsägning vid provanställning
Samma sak som beskrivits ovan gäller vid egen uppsägning under en provanställning.
Uppsägning av arbetsgivaren
Reglerna och lagarna gällande hur arbetsgivare får säga upp eller avskeda anställda är omfattande. Om en arbetsgivare vill säga upp eller avskeda anställda är det mycket viktigt det går till på ett korrekt sätt. Det rekommenderas starkt att en jurist som är expert på området anlitas i det fall uppsägning eller avsked av anställda övervägs.
Läs mer om vad som gäller om ett företag vill säga upp personal här: Foretagarna.se (Om uppsägning).
Vanliga frågor
Kan man ångra en egen uppsägning?
Vanligtvis kan man inte ångra en egen uppsägning. Undantag finns dock i de fall då: (i) uppsägningen skett förhastat, eller (ii) uppsägningen är framtvingad av arbetsgivaren.
Kan jag få A-kassa och inkomstförsäkring?
Vanligtvis kan man inte få A-kassa under en initial period (ofta cirka nio veckor) vid egen uppsägning. Det kallas att man blir avstängd ifrån A-kassan en tid. Vanligtvis får man inte inkomstförsäkring alls. Olika A-kassor/fackföreningar kan ha olika regler gällande detta. Hör av dig till din A-kassa/fackförening för att se vad som gäller just dig.
Kan en uppsägning nekas? Måste anledning för uppsägning finnas?
En egen uppsägning kan inte nekas, och ingen anledning behöver anges. Av denna anledning innehåller vår mall för egen uppsägning ingen del där anledningen till uppsägningen fylls i.
Det är dock ofta lämpligt att erbjuda sig att ha ett samtal med arbetsgivaren om varför man säger upp sig.
Ska jag prata med min chef innan jag säger upp mig?
Du måste inte prata med din chef innan du säger upp dig. Om du planerar att säga upp dig längre fram i tiden så kan det anses vara professionellt att meddela din arbetsgivare att du kommer att säga upp dig.
Kan jag ta ut semester under uppsägningstiden? Vad händer med innestående semester när jag säger upp mig?
Om du när du säger upp dig redan har beviljad semester så har du rätt att ta ut denna under uppsägningstiden. Om detta inte är fallet kan du som vanligt ansöka om semester, men din arbetsgivare måste inte bevilja den. Dock så finns en generell regel som även gäller i detta fall, vilken säger att du har rätt till fyra veckors sammanhängde semester under juni till och med augusti. Alltså gäller att om uppsägningstiden motsvarar denna period, så har du rätt till semester under uppsägningstiden.
Innestående semester som finns kvar vid uppsägningstidens slut betalas ut som pengar i samband med din slutlön. Detta kallas semesterersättning.
Notera också att tiden du arbetar under uppsägningstiden är semestergrundande.
Kan arbetsgivaren tvinga mig att ta ut semester under uppsägningstiden?
Om du sökt och fått semester beviljad för en period under uppsägningstiden har arbetsgivaren rätt att kräva att du tar ut den. Om så inte är fallet har arbetsgivaren vid egen uppsägning vanligtvis inte rätt att kräva att du ska ta ut semester.
Kan man vara sjukskriven under uppsägningstiden?
Ja, man kan vara sjukskriven under uppsägningstiden.
Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).