⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024
Pressrelease - så skrivs den
En pressrelease är ett meddelande med syfte att upplysa om en nyhet. Pressreleasen är ett effektivt verktyg för att exempelvis skapa medvetenhet om ett företagets produkter hos potentiella kunder.
Artikelns innehåll
- Hur skriver man en pressrelease? Konkreta tips och checklista
- Var skickar man en pressrelease?
- Gratis mall för pressrelease i Word och PDF
Hur skriver man en pressrelease? Konkreta tips och checklista
En pressrelease, eller ett pressmeddelande som det även benämns, är ett meddelande med syfte att upplysa om en nyhet. Det är vanlig att det på ett eller annat sätt gynnar den som skickar pressmeddelandet att det uppmärksammas. Pressmeddelanden skrivs ofta så att de i princip kan publiceras mer eller mindre utan justeringar av mottagaren.
- Bland det mest centrala är att hitta en vinkel som gör att pressreleasens ämne blir tillräckligt intressant för publicering. Försök att tänka dig in en mottagande journalists situation. Varför skulle en journalist vilja skriva om din nyhet? Försök att göra det enkelt för den mottagande journalisten att snabbt besluta sig för att skriva en artikel om din nyhet. Gör det även enkelt för journalisten att skriva en artikel om pressreleasens ämne.
- Den första rubriken i pressreleasen ska väcka intresse och samtidigt förmedla huvuddelen av pressreleasens innehåll.
- Pressreleasen bör gälla en nyhet. Pressreleasen bör alltså handla om något som antingen har skett nyligen, eller som ska ske snart. Händelser som skedde för exempelvis ett par månader sen är vanligtvis inte intressanta för nyhetsorganisationer.
- Försök att klargöra en unik aspekt gällande det pressreleasen handlar om.
- Pressreleasen bör vara skriven som om en objektiv journalist skrivit om nyheten. Den bör alltså inte skrivas i jag- eller vi-form, och den bör baseras på neutralt beskrivna fakta.
- Styrk pressreleasens trovärdighet genom att basera den på fakta, siffror och data.
- Inkludera ett eller flera lämpliga citat om nyheten ifrån en lämplig person, exempelvis VD, produktchef eller liknande.
- Pressreleasen ska tydligt svara på följande frågor:
- Vem är avsändare? Vem är ansvarig?
- Vilken nyhet handlar detta om?
- Vad har företaget gjort relaterat till nyheten?
- Vilken/vilka geografiska platser gäller detta?
- Vem påverkas av nyheten?
- När skedde/sker nyheten?
- Varför är detta tillräckligt relevant/intressant för att skriva en nyhetsartikel om?
- Ingressen i pressreleasen ska motsvara en sammanfattning. Skriv ingressen så att mottagaren kan kopiera den mer eller mindre rakt av för publicering. Ingressen bör ha det viktigaste innehållet först.
- Ange en hemsida där man kan ladda ned bilder relaterade till pressreleasen. Detta ökar chansen att en nyhetsorganisation vill skriva om pressreleasen.
- Hur lång ska en pressrelease vara? Pressreleasen ska vara kort, tänk högst en halv till en hel A4.
- Har någon nyhetsorganisation redan skrivet om nyheten eller företaget? Inkludera i så fall en länk till denna nyhet för att skapa trovärdighet.
- Pressreleasen ska motsvara en (1) nyhet. Om flera nyheter finns så bör flera pressreleaser skrivas. I detta fall bör dessa inte skickas direkt efter varandra.
- Låt flera olika personer, både inom och utanför företaget, läsa pressreleasen innan den skickas.
Checklista
- Inkludera företagets logotyp i pressmeddelandet.
- Skriv datum i pressmeddelandet.
- Inkludera fullständiga kontaktuppgifter för en kontaktperson, och ange att om man vill ha ytterligare information eller en intervju, så kan man höra av sig till denne. Kontaktpersonen bör räkna med att journalister kan höra av sig, och bör därför vara tillgänglig och ha förberett sig på att svara på olika sorters frågor om nyheten, och företaget ifråga.
- Pressreleasen skickas via e-post: (i) skriv en lämplig text i mejlets ämnesrad/rubrik som innehåller ordet pressrelease och en sammanfattade rubrik, och (ii) inkludera pressreleasen som PDF och klipp även in pressreleasen i själva mejlet.
- Inkludera en kort beskrivning av företaget.
- Säkerställ att pressreleasen är välskriven, trovärdig och har stöd i fakta.
Var skickar man en pressrelease?
En pressrelease skickas vanligen till följande mottagare:
- Direkt till nyhetsorganisationer. Exempelvis lokala, globala, och nationella tidningar, TV-kanaler, och hemsidor.
- Till organisationer som vidarebefordrar pressreleaser. Exempelvis:
Gratis mall för pressrelease i Word och PDF
Mallen för pressrelease laddas ned via länkarna under bilden nedan.